Я навіть скажу,
що Різдво для розуміння суті християнства важливіше, ніж будь-яке інше свято чи
подія.
Чому Різдво
досі важить? Про що воно?
Коли у Першій
світовій війні солдати відмовились стріляти одне в одного на Різдво і почалось
стихійне братання – це, мабуть, найточніша суть Різдва. В цій
історії "Різдва в окопах" схована глибока Євангельська звістка. Коли
ангели з'явились у небі і заспівали: "Слава у вишніх Богу, і на землі
мир...".
Ісус приходить
у людство, розірване на партії, фронти, своїх і чужих. Кожна людина автоматично
поділяє світ на "свій - чужий". "Партійне мислення" – це
чума всіх віків і країв, від палеоліту до постмодерну.
"Чей металл тяжелей и верней посты?!
Разделился весь мир, отвечай:
С кем ты?!"
Разделился весь мир, отвечай:
С кем ты?!"
Різдво – це про крах партійного мислення.
Немовлятко, що лежить у яслях, маленькою ручкою трощить шаблони.
До Нього
прибігають пастухи, найнижчий прошарок суспільства – і
високочолі маги зі Сходу. Хто були ці маги? Персидські маги-чародії, що
пам'ятали древню сокровенну істину? Неважливо – суть в тому, що найвище і
найнижче зближається, сідає поряд біля колиски.
Все Його життя –
буде отакий тролінг, трощення, переворот, революція.
"Хто це такий?! Звідки він приперся? З Галілеї?! З цього села нічого доброго не буває!"
"Син теслі буде проповідати і вчити нас, священиків і вчених, що все життя над цим працюємо!? Ха-ха-ха!"
"Як посмів руку підняти в храмі, що це за погром! Як ти посмів порушити заповіді!"
"Ти як відповідаєш первосвященику, хаме!".
"Він сидить і п'є з грішниками і блудницями! В нього погане товариство! Зібрав усяку підлу наволоч довкола себе, жодної пристойної людини!"
І логічне
завершення:
"Він загрожує нашій нації, народу, він нищить наші традиції, устої, звичаї, він накличе на нас гнів Божий. Якщо його не вбити, прийдуть римляни і заволодіють нашим народом!"
"Він бунтує люд, погрожує зруйнувати храм".
"Хай краще цей один чоловік помре за весь народ, ніж народ загине".
"Розіпни його!!!"
Не треба бути
кепом, щоб зрозуміти – це історія кожної Чесної і Доброї Людини у світі, де
панує нерівність, несвобода, партійне мислення, тотальна ворожнеча, підозра та
ігри престолів. Людина, яка йде шляхом правди і любові, рано чи пізно
наткнеться на всі ті звинувачення, що закидали Ісусу.
Бо Він прийшов
принести людям новий мир і новий світовий лад. Світ, де поділи на "свій -
чужий" розпадаються. Де відкривається велика істина про милосердя,
покаяння і прощення. Або – сучасною мовою – людяність (і любов), зміна
свідомості, шанс стати іншим.
Шанс стати іншим, або прощення
Ти можеш
помилятися. Ти можеш хибити. Ти можеш виправитись. І ти - не є поганий. Тебе не
покарають, не затаврують. Бо те, чим ти Є – набагато глибше і суттєвіше, аніж
всі помилки і здобутки.
І це не страшно
– помилитись, схибити, сказати щось не так. Бо над тобою – не безжальний
суддя-екзаменатор, а люблячий батько. Інколи суворий, інколи впевнений, але ти
знаєш – милість перевищує суд.
Ти – як той
блудний син, що втік від батька, але повернувся. І Батько обіймає, і все, що
було, стає "аки не бывшее". Все ніби стирається, і батько дивиться
іншими очима. Забув? Навряд. Пробачив. Прийняв. Дав інший шанс. Бо під
шкаралупою блудного волоцюги – його улюблений син.
Хто здатен так
пробачити? Хто здатен відпустити безмежно тривалий оберемок образ, болю і
травм? Хто як Бог?! – вигукує Михаїл у Біблії, і цей вигук набуває іншого
звучання: не "хто сильніший цар всесвіту", а "хто як Він здатен
на те, на що нездатні навіть найсильніші володарі?!".
В цьому велич
ідеї Бога. Бог Різдва – це простір, де стають можливими прощення, прийняття,
любов і свобода. Ці речі не можливі у всесвіті скінченних речей. Щоб бути
здатним на таке прийняття, треба бути безконечно сущим, настільки більшим, щоб
ти міг прийняти. Це – велич серця, яке попри все всезнання вміє "вменить
аки не бывшыя" все, що було. Де не коштом компромісу, не
"навмисно", через силу, як люди пробачають – а справді, з повноти, де
завжди багато місця Бо людьми володіє страх, що походить зі страху смерті
і свідомості власної скінченності. Той же, хто сильніший за смерть, здатен
прийняти тебе, пробачити і побачити тебе за всіма перепонами.
Людяність
і любов
Ми вибудовуємо
довкола себе риштування ідентичностей. "Я – такий-то, такий-то, такий-то,
така-то політична, національна, сексуальна орієнтації". У кожного з нас є
набір типових масок, шат, убрань, які ми надягаємо на себе, щоб "стати
чимось", щоб набути впізнаваності, щоб здобути притаманні цим маскам
набори статусів і ролей у суспільстві. І з часом ми забуваємо, що ці маски
вростають в тіло і починають гратись нами. Хвіст починає вертіти собакою. Маски
стає важко відірвати від тіла.
"Хто я? Де
я?!" Мучительно метається людина від стіни до стіни, намагаючись чи то
зірвати з себе, чи то вдавити в шкіру сильніше чергові набори масок.
Це т.зв.
"ідентичності".
Немовлятко у
яслях не має "ідентичностей". Воно має чисту присутність, чисте буття
тут-і-тепер. В його сяйві всі маски обсипаються додолу – воно сяє тим величним
спокоєм і радістю, що притаманні лише Тому, Хто є і Чиє буття не потребує, щоб
його хтось схвалював чи затверджував. У променях цієї Зорі і людина стає собою –
за межами добра і зла, лаштунків і риштувань. А що є свобода, як не буття
собою, esse in se et per se?
В цьому – абсолютно
нове ставлення до Іншого, до ближнього.
В цьому істина
любові і людяності.
Бо Ти – глибше
за все "твоє". За всі атрибути і акциденції.
Бо хто є
блудний син? І хто є ближній подорожньому із притчі про доброго
самарянина?
Це –
нова свідомість, покаяння у значенні "Метанойя".
Це –
трансформація свідомості, спосіб бачення світу зовсім іншими очима. Бачення не
рожевого, не ілюзорного. Правдиве бачення зла у світі, правдиве визнання гріха
і розуміння того, хто у людському світі є володар, пам'ять про розп'яття і
смерть - тільки на фоні розуміння цього жаху можна оцінити велику мужність і
відвагу нової свідомості любові, про яке говорить Ісус. Про яке мовчки свідчить
Дитятко.
Метанойя
протистоїть паранойї. Логіка страху, дроблення, ненависті і групової ворожнечі –
відступає перед мужністю любові та людяності, поєднаною із істиною та
справедливістю.
"...На
землі мир людям доброї волі" (інший переклад – "на землі мир, в людях
благовоління" – кома там не помилкова)
Добра воля – це
тут дуже важливий елемент.
Змінивши себе,
свою власну свідомість, я змінюю світ всередині мене. Коли ми двоє змінюємо
нашу свідомість, наше ставлення – ми змінюємо світ між нами, світ наших взаємин
і стосунків. Коли ж змінюються троє і більше людей – зміни починають торкатись
і зовнішнього, "обєктивного" світу.
У людей
відкривається дар благовоління, дар доброї волі. Його енергія походить із тайни
Різдва, із любові і прощення, що випромінює Дитятко.
І люди доброї
волі самі стають носіями Різдва – поширюючи ці славу, мир і добру волю, любов,
прощення і метанойю. Звідси – всі подарунки, цукерки, кульки, зірочки і
свічечки, вся ця унікальна різдвяна атрибутика, все це "чуття свята",
"дух Різдва" тощо.
"І
світло у темряві світить, і темрява не охопила його".
Різдво недарма
має явну конотацію відродження, народження, пробудження до життя. Наскільки б
вона не сягала вглиб історичних часів, вона – це запит спраглої людської душі,
яка прагне того, що неможливе. Людина багато чого може. Зупинити епідемії і
знищити світ. Але не може впоратися із собою, своїм серцем, своєю свідомістю
(таблетки і трепанація, як ви розумієте, не про це). Спрага, жага до
визволення, до прощення, до спасіння – це і спрага за безумовним прийняттям і
любов'ю. Це і реальне розуміння, що людський світ балансує на межі пекельної
війни всіх проти всіх, і жодна чисто людська філософія, наука, не здатні
врятувати нас від загибелі. Остання надія – це надлюдська філософія, це
мистецтво і Дар, що походить із надлюдського виміру. Різдво, яке приходить у
світ – це остання надія.
Мимоволі
згадується ніцшеанський образ Дитини – втілення вільного духу, який, граючись,
творить нові світи ("ось, творю усе нове!"), який не знає меж у
вільній творчій грі. Дитина творить нові цінності і є образом Надлюдини у
Ніцше. Свідомо чи ні – він відтворив саме християнську ідею Дитятка у
яслях.
Тож це є шанс
для всіх нас – заспівати разом із магами і пастухами, відкрити собі новий світ
і спосіб буття, здобути нове народження.
І от на
завершення нагадаю вірш Володимира Соловйова, який назавжди у мене засоціювався
із Різдвом.
Пусть все
поругано веками преступлений,
Пусть
незапятнанным ничто не сбереглось,
Но совести укор
сильнее всех сомнений,
И не погаснет
то, что раз в душе зажглось.
Великое не
тщетно совершилось;
Не даром средь
людей явился Бог;
К земле недаром
Небо преклонилось,
И распахнулся
вечности чертог.
В незримой
глубине сознанья мирового
Источник истины
живет, не заглушен,
И над руинами
позора векового
Глагол ее
звучит, как похоронный звон.
Родился в мире
Свет, и Свет отвергнут тьмою,
Но светит он во
тьме, где грань добра и зла,
Не властью
внешнею, а правдою самою
Князь века
осужден и все его дела.
Соловьев В.С.
(1894)
На іншому ресурсі: тут.
Немає коментарів:
Дописати коментар