суботу, 7 грудня 2019 р.

Мої цінності, або скільки вже можна про Зе

Цей текст був написаний ще кілька місяців тому, і зараз мені важче на нього дивитись. Баталії довкола директора Інституту національної пам'яті добряче пошкодило в моїх очах репутацію тих, кого називають "порохоботами". Знаючи ситуацію зсередини, розумієш, наскільки "зрадофільська" паранойя виявилась хибною і дурною, і після цього мимоволі починаєш підозрювати, що всі інші "зради" такі ж фейкові. 
Проте мої цінності – не змінились, і саме тому варто підсумувати і опублікувати це, як маніфест. Отже:

Ти надто багато пишеш про політику, сказали мені одні. Ти порохобот, чого ти причепився до Зе?! – сказали другі. 
Я задумався: чому ж так, може, дійсно надто багато? 
Думав і ось що спало на думку. 

Є дві великі речі у політиці, які мені болять. Це - Україна та історична пам'ять. 
Перше – це існування України як незалежної держави, України як укр. країни, укр.культури і укр. мови. Я не хочу, щоб Україна померла – як держава і культура. Не хочу, як в Білорусі, де мова майже вимерла. Я не хочу перетворення України на провінцію Росії. Я хочу відродження, життя і розвитку укр. мови, культури, літератури тощо. Можна сказати, що це предмет любові, це певний commitment, і він позаідеологічний, бо любов за межами ідеологій. Хоча, якщо націоналізм (слідом за Кетрін Вердері) – політичне використання символу нації через дискурс і політичну активність, де нація є найбільш універсальною легітимною цінністю, якщо націоналізм – це коли на першому місці єдність і суверенність нашого політичного тіла, тоді,  ok, я націоналіст. Але тільки за тієї умови, про яку писав ще Драгоманов – будь-яка політична цінність підлегла щодо вищих людських цінностей – людськості і людяності, Бога і свободи. 
Друге –  я проти будь-якого відродження тоталітаризму, совєцької червоної голоти. Для мене СССР – як для єврея Гітлер і ІІІ Райх, кат мого Києва. Темні часи – це вічна реальність повернення тоталітарного минулого, бо ця банальність зла існує всередині кожного з нас. Дуже легко урочисто і пафосно під конкретні дати казати про "Never again". Але тоді, коли політики з натягнуто-сумними обличчями стоять на споминах жертв світових воєн або Голокосту – через їхню політику звершуються нові геноциди. Сирія, Руанда, М'янма, Донбас і т.д. 
Війна додала ще один пункт до моїх "чому?" - це підпункт до України. Мої друзі воювали, друзі моїх друзів загинули. Я не хочу, щоб їхня пам'ять була спаплюжена. Я не хочу, щоб країна, за свободу і гідність якої вони пролили кров, стала колонією Росії. Я вимагаю, щоб убивці, що напали на Україну, що розпалили війну, що дали зброю ідіотам на Донбасі і показали їм ("Тебе дадут знак", співає "Ария"), куди бігти – щоб ці кати, що родом і духом з СССР, були засуджені. Байдуже, це Путін, Ахметов, Медведчук чи хтось інший. Вони для мене - що для єврея Гітлер, Гіммлер, Ґеббельс.

Пам'ять про минуле, правда про історію –  це моя політична цінність. Це коренем сягає думки про смерть і життя. Я хочу дати життя тим, що померли, через пам'ять. І нехай це утопія.

Моя головна тема – це історія, культура, мова і філософія. Ширше кажучи - "гуманітарна політика", "культура", "ідентичність". І я не берусь сперечатись про форми оподаткування ФОП (хоча не треба мати велику клепку, щоб знати, що планова економіка і бюрократична зарегульованість шкодить економіці – філософського вишколу на це знання вистачить). Проте про "культуру" я можу сказати, і тут є об'єктивні критерії та тенденції. І якщо я бачу прямий відкат публічного дискурсу до малоросійського провінціалізму і ренесанс совєцької "фейкової пам'яті" (термін Оксани Довгополової) – я протестую.
Я писав про політику ще тоді, коли більшість із юних писак ще в фейсбуку не зареєструвались, а то й у школу ходили, а політикою навіть не цікавились (або "дуже глибоко всередині"). Це було ще 10 років тому. Тому я добре пам'ятаю раннього Януковича і не плутаю, що за чим було, пам'ятаючи, що значать дати 14.08., 21.11., 30.11., 8.12., 11.12. 2013, 16.01., 22.01., чи 18.02. 2014.

Зрештою, політична філософія та Nationalism Studies - це моя наукова тема була і є тривалий час.

Ще у 2010 р., побачивши інтернет-дискусії, я побачив, як ботоферми стрімко накручували лавину ненависті, українофобії, європофобії, поширювали диявольський мікс про "гомофашистобендероукров" і "жидопольськоавстрійскій гєнштаб". Саме там я побачив, як історичні фальсифікації підсилюють політичну ідеологію, як саме історична брехня була фундаментом для політичної ідеології "русско-советского мира". Брехня про Русь, про життя в СРСР, про Україну - все це створило ту картину світу, яка зараз в головах як "Русский мир". Забути криваві репресії, геноциди, століття асиміляції. Забути і пам'ятати лише совєцько-російський фейковий канон?
В той час ще деякі сучасні молоді експерти банили мене "як ти смієш писати про мову і політику"! Не разжигай! Ти розколюєш народ! Через два роки стався Майдан і ті самі люди бігали поперед батька в пекло і писали дослівно те ж, що я писав на два роки раніше. За що вони мене "раніше" банили.
Я був ще молодим, і на відміну від деяких поважних дослідників, посиджував на форумах і прочих луркоморах, тож бачив це "en face". І коли мені кажуть про "одвічне протистояння" і "мнєніє народа", я добре бачив, як це "мнєніє" заливали в голову. Зрештою, ще в юні роки я наживу бачив, як в УПЦ МП жорстко і брутально накручували проти України і всього українського, прославляючи все російське і совєцьке. І мене відвернули від МП дві речі. Навіть люблячи той образ Росії, я любив мій образ України. І коли я побачив, що "Русский мир патр. Кирилла" - просто зросійщення, я зрозумів, що моя любов до України має бути знищена ними. А друге - я не зміг зрозуміти, як можна забути пам'ять сотень тисяч закатованих православних християн, і прославляти антихристиянську ідеологію (не на словах, а на ділі і з кулею в лобі).
І мої принципи, вироблені ще тоді - досі незмінні. При цьому жоден із можновладців не втілював і не втілює мою ідеологію і моє бачення політики.

"Космополітизм в ідеях і цілях, національність в ґрунті й формах культурної праці" – писав Михайло Драгоманов. Його космополітизм – людськість у потрійному значенні: людська природа (We share the same biology regardless of the ideology), людство як спільнота, людяність як принцип. Людськість є сутність політики, національність – її іпостась. Іпостась без сутності чи сутність без іпостасі – ніщо, фейк, симулякр, маніпуляція. 

Темрява Ненависті нависла над Східною Європою, а може, і світом, про що писалось ще давно. Існують цілі схеми політик ненависті та знецінення у соціальних групах, і про це навіть наукові статті. Світом править Любов і Ненависть, і це – тема над темами. 

Вибори завершились, але вічні прокляті українські питання нікуди не щезли. І порада будь-якому президенту – не забувати правило лідера революції. Коли ти прийшов до влади після Революції – ти не маєш права зупинятись. Ти – раб Революції, яка має продовжуватись. Ти – просто знаряддя Революції. Забудеш – біда для всіх.
Зрештою, ті вибори закінчились давно і досить уже грати оту тупу пластинку "ПєЗє". Але мої цінності і мої "великі речі" – є. І оскільки я бачу загрозу цим принципам – я пишу. І які там партії воюють – мені вже фіолетово. Бо я завжди писав з чітким акцентом: людяність, Україна, філософія/культура, пам'ять. Semper idem usque ad mortem et etiam post mortem.
От і все. 
І останнє: любов не може ніколи знецінити те, що вона навіть колись любила. Але любов затята в обороні свого, і дуже легко скотитись у ненависть. Тож – "пильнуйте, бо дні лукаві". 
А бінарність завжди загрожує ексклюзивізмом. Тобто ділення "на двоє" пахне тотальним виключенням у океані ненависті до Чужого. Неважливо, це ділення "Пе - Зе" чи "патріоти і "вороги".

P.S. А чому ти вчепився за Зе? Та тому що 73%. Вперше в історії України народ вибрав до влади одну партію. Такого не було ніколи. І я дивлюсь на неї, ясна річ, а не на політичних лузерів ;-) Бо якщо інші політики раніше могли "пенять" на "попередників" і "опозиціонерів", то тут вибачте: вся повнота влади.  Це або грандіозний шанс, або епічна катастрофа.

P.P.S. Світом правлять Любов і Ненависть. Це філософ Емпедокл виголосив до формування класичних метафізичних розмежувань – "буття, небуття, матерія, свідомість" тощо. І наші політичні події ще раз підтверджують правдивість істини – два полюси світоладу – не буття-небуття, а Любов і Ненависть. Любов, що дарує буття, яке виплескується через край буттєвої Повноти-Плероми, і ненависть, що заперечує буття (й Іншого), намагаючись все знищити у речевості Я-Воно. Саме між ними іде війна, з початку часів, κα ες τος αἰῶνας τν αώνων .
Любов, γάπη – це бажання і дарування Іншому блага, це переливання буття за його межі у безмежному даруванні блага-буття. Це метафізична, онтологічна категорія, в першу чергу. Це насамперед – Буття (Боже, Космічне, індивідуальне), що ек-стазує, у стані екстазу виходить за свої межі, переливається, ніби фонтаном, даруючи Іншому (речам, людині, світові) буття, яке є вищим благом, а благо є буттям. Любов є первинною еманацією буття.
Це також етична та політична категорія – прийняття Іншого як унікальної самодостатньої цінності (як «Ти»), коли ми говоримо про ставлення до Іншого, як до самого себе і як до Ти. І тінь цього, втілення ненависті – це знелюднення, розлюднення, дегуманізація. Це вищий моральний імператив – і етика тут переходить в метафізику. Ставлення до Іншого як до Ти перетворює всесвіт. Є два способи Ставлення – "Отношения" – Я-Ти і Я-Воно, дві структури Всесвіту. Це інший спосіб існування буття і його упорядкування.
Довкола цього обертається світ. Він обертається нечутно ;-)
І в цьому збігається прадавній Емпедокл і Євангеліє, Завіт, що заснований на категоріях Любові і Свободи.



Немає коментарів:

Дописати коментар